Connect with us

Aktuelno

Desničarski nemački list i navodni non pejper o Kosovu: Dezinformacija

Avatar

Published

on

Sredinom maja mediji su preneli vest o tome da je “nemački politički magazin” Zuerst! objavio novi non pejper o Kosovu. Ključna informacija medija bila je sadržina navodnog dokumenta nepoznatog autora – “potpuni povratak Kosova pod suverenitet Srbije na 99 godina”, predlog koji “ni u jednoj tački” ne krši Rezoluciju 1244. Mediji se nisu bavili time šta je zapravo Zuerst – koji je zasigurno široj javnosti nepoznat. Ali, odgovor na ovo pitanje može da pruži i dublji uvid u to odakle navodni non pejper.

Desničarska AfD, urednik i paljevina

List Zuerst! važi za desničarski list, čiji je urednik Manuel Ochsenreiter.

Pre dve godine upravo je Ochsenreiter, inače tada zaposlen u Bundestagu ispred desničarske Alternativne za Nemačku optužen za naručivanje podmetanja požara u Ukrajini, u pokušaju diskreditacije ukrajinsku vladu.

“Trojici muškaraca sudi se u Poljskoj nakon napada na mađarski kulturni centar u februaru prošle godine u Uzhorodu, zapadnoj Ukrajini. Prema navodima poljskih vlasti, napad je trebalo pripisati ukrajinskim neonacistima kako bi se zaoštrili odnosi između Ukrajine i Mađarske. Jedan od optuženih, imenovan samo kao Michal P., rekao je sudu da je napad, u kome su korišćeni Molotovljevi kokteli, naredio Manuel Ochsenreiter, koji radi u kancelariji člana Bundestaga AfD-a Markusa Frohnmaiera,” pisao je DW 2019. godine.

Ochsenreiter je navodno dao Michalu P. 1.500 EUR, plus novac za avionsku kartu, kako bi pronašao ljude koji će izvršiti napad.

DW dalje je naveo da je Michal P. član poljskog Nacionalnog radikalnog kampa, ultranacionalističke organizacije koja je podržavala rusku stranu u njihovom ratu na istoku Ukrajine.

„2017. godine Suddeutsche Zeitung citirao je poverljivi dokument nemačkih obaveštajnih agencija koji je Piskorskog opisao kao ‘plaćenog proruskog agitatora’. Mediji su u to vreme izvestili da je Piskorski održavao bliske kontakte sa nekoliko funkcionera AfD-a – uključujući Ochsenreiter-a, koji je učestvovao u misijama za posmatranje izbora koje je Piskorski organizovao u regionima istočne Ukrajine,“ navodi ovaj list.

Navodni posmatrači izbora

Ochsenreiter se upravo kao „pristrasan“ posmatrač nalazi u bazi podataka Evropske platforme za demokratske izbore. Ova platforma se bavi pitanjem lažnog posmatranja izbora, odnosno politički pristrasnim posmatranjem međunarodnih izbora. Na ovoj platformi mogu da se pregledaju posmatrači uglavnom izbora koje je organizovala Rusija. Među ovim posmatračima su, međutim, i oni iz srpskih političkih partija uključujući Srpsku naprednu stranku, Dveri, Demokratsku stranku Srbije, Srpsku radikalnu stranku, Srpsku narodnu partiju, ali i pojedinačne političare, novinare, profesore, među kojima je i Dragana Trifiković. Na internetu se mogu pronaći i zajedničke fotografije Trifikovićeve sa Ochsenreiter-om.

Shekhovtsov – dve verzije odakle non pejper, ali on svakako ne postoji 

Novinar i publicista Anton Shekhovtsov 2019. godine tvitovao je fotografiju Michala P. sa Ochsenreiter-om.

Upravo sa njim smo razgovarali o navodnom non pejperu.

Shekhovtsov je poznat po pisanju o evropskoj radikalnoj desnici i, posebno, njenim vezama sa Rusijom. Direktor je Centra za demokratski integritet i autor knjige „Rusija i zapadna krajnja desnica“.

U razgovoru za naš portal jasno navodi da smatra da je ono što je objavio Zuerst potpuna dezinformacija.

“Prilično sam uveren da oni nemaju nikakav ‘non paper’ ili bilo šta i da nisu otišli previše daleko čak ni da izmisle ovaj papir,” kazao je Shekhovtsov.

Veruje da je u članku Zuerst-a samo nadogradnja na glasine da postoji i drugi non pejperi u vezi sa Kosovom:

“I onda su odlučili da izmisle ovu informaciju da vide da li će se proširiti”.

Naš sagovornik smatra da je interesantnije to ko zapravo stoji iza članka ovog nemačkog lista.

“Imam dve verzije. Manuel Ochsenreiter je ovo izmislio sam, i prilično sam uveren da je sposoban za tako nešto. On je takav tip osobe. On je bio umešan u monitiranom napadu u Ukrajini. Bilo bi sasvim prirodno da je on ovo izmislio sam,” objašnjava Shekhovtsov.

Dodaje i da je pretraživao kako se tekst o navodnom non pejperu dalje širio.

U vreme našeg razgovora dva ruska medija objavila su tekstove pozivajući se na Zuerst.

“Njihovi vlasnici su ljudi povezani sa kampanjama dezinformisanja u Evropi. Jedan je Regnum, čiji je vlasnik Modest Kolerov i Balkanist čiji je vlasnik Oleg Bondarenko. Ovi ljudi su uključeni u nepore dezinformisanja već dosta godina u Evropi,” kaže Shekhovtsov i dodaje:

 Ruski Balkanist i Balkanist magazin

 Balkanist.ru osnovan je 2018. godine, a godinu dana kasnije dostupna je i njegova srpska verzija. U reakciji na njegovo osnivanje reagovala je redakcija Balkanist magazina, nazivajući rusku verziju Balkanista „pro-Vučićeva propagandna stranica na ruskom jeziku“. Iz redakcije magazina naveli su i da je „prema informacijama na veb stranici Balkanist.ru, glavni urednik publikacije Oleg Bondarenko koji je bio savetnik Aleksandra Vučića.“ „Za nas nije iznenađujuće da bi pro-Vučićev propagandni sajt koristio naše ime i brend za objavljivanje dobro konstruisanih laži na ruskom jeziku“ – naveli su takođe, ističući da je cilj ruske verzije sajta „objavljivanje propagande za diktaturu predsednika Srbije Aleksandra Vučića“.

“Moja druga verzija je da je ovo pozivanje na kosovski non pejper izmišljeno od strane Rusa, i u cilju da prikriju rusko poreklo ove čitave priče, oni su odlučili da pitaju Ochsenreiter-a kojeg savršeno poznaju, zato što su svi oni povezani, to je jedna ogromna mreža agenta uticaja. Pitali su ga da objavi ovo, pa su nakon toga oni objavili svoj tekst, pozivajući se na to da je ova priča objavljena u nemačkim medijima, naravno nisu naveli da nije reč o mejnstrim mediju već samo naveli ‘nemački medij je objavio ovo’.”

Naš sagovornik pojašnjava da ne može sa stopostotnom sigurnošću da tvrdi da su u pitanju jedan ili drugi izvor non pejpera, ali i ističe: “100% sam siguran da ovaj non pejper ne postoji”.

Istovremeno, odbacuje mogućnost da navodni dokument potiče iz Srbije.

“Očigledno je da je ovaj tekst objavljen u Zuerst-u pisan iz tvrde, pro-srpske pozicije, to je sigurno, ali mislim da u slučaju kada bi ovaj papir došao od Vučića – prvo mislim da bi objavili čitav papir, izmislili bi ovih 16 tačaka i pokušali bi da zaista izgleda autentično. Ovaj tekst u Zuerst-u, prosto nije ozbiljan, nije Vučićev nivo zapravo. Čak i da je reč o dezinformaciji, ako dolazi od Vučića izgledala bi kao pravi non pejper, poput onog o Bosni, ili prethodnog o Kosovu,” kaže.

Tekst je nastao u okviru projekta „Fact-check it out“ koji realizuje Crno beli svet (CBS). Ovaj grant je podržan od strane ‘Programa civilnog društva za Albaniju i Kosovo‘ koji finansira Ministarstvo spoljnih poslova Norveške i upravlja Kosovska fondacija za civilno društvo (KCSF) u partnerstvu sa Partneri Albanija za promene i razvoj (PA). Sadržaj i iznesene preporuke ne predstavljaju zvaničan stav Ministarstva spoljnih poslova Norveške niti Kosovske fondacije za civilno društvo (KCSF).

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Preporučeno